Örnsköldsvik för 100 år sedan
Örnsköldsvik fick sina stadsrättigheter 1894 och drivande kraft var landshövdingen Per Abraham Örnsköld.
Staden fick namnet Örnsköldsvik efter den energiske landshövdingen Per Abraham Örnsköld.
Redan 1892 byggde SJ ett järväggsspår mellan Örnsköldsvik och Mellansel med anknytning till Norra stambanan.
I början av 1900-talet hade Örnsköldsvik borgmästare, magistrat,Rådhusrätt, Stadsfullmäktige med 27 ledamöter. (I dag behöver man hela 77 ledamöter.)Örnsköldsvik har alltid varit en typisk handels,industri och sjöfartstad sedan staden fick sina rättigheter.
Domninerande företag i början av seklet var Moälvens Träsliperi AB, AB Bröderna Elfvings skofabrik och Jerveds mekaniska verkstads AB.I Örnsköldsvik fanns två tidningar Örnsköldsviks Allehanda och Örnsköldsviksposten.
I övre delenav stan fanns Länslasarettet med tuberkolosavdelning med plats för 250 patienter.
Örnsköldsvik hade ångbåtsförbindelser med ett stort antal svenska hamnar, samt med Köpenhamn, Hamburg, Lybeck, Stettin med flera utländska hamnar. Bussförbindelse fanns med Härnösand, Umeå, Åsele och ett antal närliggande platser.År 1952 gjordes den första sammanslagningen till Örnsköldsvik storkommun där Nätra och Sidensjö ingick.
Den slutliga storkommunen ombildades 1971 där ingår Anundsjö, Nätra, Grundsunda, Trehörningsjö, Björna och Sidensjö.
Den stora kajen vid hamninloppet var färdig 1909 och blev 2500 meter lång med ett djupp av 4,7-7 meter.
Det fanns turlista på passagerartrafik från Umeå till Stockholm.
Ångbåt var nog det vanligaste färdmedlet vid längre resor.
Nu 100 år senare skall vi inviga den moderna Bottniabanan där vi åker till Stockholm på cirka 4 timmar och 40 minuter, vilken utveckling vi fått uppleva som blivit pensionärer.
Åke Westerlind
måndag 11 juli 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar