onsdag 8 juli 2009

Michael Jackson


Nu är det dags att tycka till Michael Jackson.
Nej.
Jag va inge större fan av M.J måste jag medge. Jag hade Tommy,Elvis och Beatles som idoler.
På senare år har jag ändå oftare och oftare lyssnat på honom.Och nu när jag lyssnat oavbrutet i massor av timmar slås jag om och om igen av hur fantastiskt många riktigt riktigt bra poplåtar han gjorde. För några år sedan skulle jag skämts för att säga att jag tycker att
Thriller, Bad, Smooth Criminal är bra. Det gör jag inte idag. Jag skäms inte ett dugg. Jag kan inte sälla mig till de riktiga fansen. Men musikhistoriskt är han unik, och självklart har han präglat mitt musiklyssnade, och lyckats tränga sig djupt in i min musiklyssnarsjäl, hur stort motstånd den än har gjort. För att de är bra. För att de är nostalgi –låtar., absolut inte. Michael Jackson var galen. Var han pedofil? Jag vet inte. Oavsett så tar det inte ifrån honom det han lämnar efter sig.Jag har tvekat. Ska jag kasta mig in i denna kolitiva sorg? Och kommit fram till att ja, det ska jag. Den fyller en funktion. Jag vet inte riktigt vilken, eller varför det är viktigt. Men spelar det någon roll?Ibland måste man sänka garden.
Lyssna på detta det är inte hällre så illa pinkat…. http://www.thebeatles.com/core/home/

2 kommentarer:

  1. Jag var inte heller ett jätte fan till honom men det är tråkigt att han gått bort.
    Trots allt var han väldigt stor som artist.
    Och visst, vissa bitar var ju riktigt bra.
    Och jag grät i går då dotter sa sina sista ord till pappsingen.

    SvaraRadera
  2. Oj, nu blev jag berörd...jag var inte någon jätte-fan men "man blir aldrig en legend förrän man är död" tycker jag säger allt! Man börjar tänka till och lyssna...jag lyssnade i ett streck från kl.14.00-01.30 i går. Nog har han satt sina spår...
    Kram
    Susanne P

    SvaraRadera