torsdag 21 maj 2009

Månen




I dag har jag gjort om jag börjar från morgonen städade garaget snygt och fint ska det vara Ebild kommer senare .
En promenad blev det också i dag ,köpte Expressen .
Grillade en köttbit en god sådan ,sedan tittade vi på tv´n .
En helt vanlig dag alltså utan komplikationer och bekymmer.
Det är Örn Expo i Örnsköldsvik i dagar 5 jag väntar med gå dit tills ett senare tillfälle.
Dagens fundering är om månen .

Är månens avstånd till jorden konstant?

Fick läsa mej fram svaret


Det är månens avstånd som ökar till våran jord med hela 4 cm per år.
Det skall bero på att månens bana känner av jordens dragningskraft och så då blir elliptiskt.
Men samtidigt drar då en kraft från månens bana inåt.
Detta blir då att energi förloras till våran planet.
Blir vissa vulkaner mer aktiva vid fullmåne?


Onödigt vetande?

3 kommentarer:

  1. Är det dagens tävling?
    I så fall svarar jag -ja,vulkaner blir mer aktiva vid fullmåne.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag också hamnat i "blogg-träsket" har du sett det?!
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera